Boken Ivan Timiriasew – helsinkiläinen valokuvaaja fick hedersomnämnande
XXIII Nationella Konstboksdagen i Iittala har valt årets 2021 bästa konstböcker. Iisa Aaltonen och Elina Maaniitty fick ett hedersomnämnande för boken Ivan Timiriasew – helsinkiläinen valokuvaaja.
Juryns kommentarer:
”Detta visuellt vackra fotografiska verk av två historiker, Iisa Aaltonen och Elina Maaniitty, fångade genast min uppmärksamhet bland konstböckerna. Den förde mig till ett kosmopolitiskt Helsingfors för över hundra år sedan, där jag ändå kunde känna igen stadens landmärken. Vi får ta del av en picknick på Fölisön, följa ryska krigsfångar och helsingforsiska barfotabarn samt röra oss från hamnarna till trähusens bakgårdar.
Ivan Timiriasews fotografier från det tidiga 1900-talets Helsingfors är berömda. Nu har vi fått ett verk som berättar om honom som människa. Timiriasew var kanske sin tids flitigaste medhjälpare till illustrerade tidningar samt en ivrig kameraklubbsmedlem och tävlingsdeltagare, som bodde i Finland i mer än halva sitt liv. Hans roll som betrodd militärtjänsteman gav honom tillträde till många situationer som andra fotografer inte kunde ta del av.
Han hörde till societeten i Helsingfors och var en känd och älskad person i gatubilden, samt en del av den ryska historien i Finland. Boken belyser mångsidigt bakgrunden till hans fotografier och reflekterar över Timiriasews roll och ställning som en medlare mellan ryssar och finländare – i vissa avseenden en främling som kanske kunde se Helsingfors med större skärpa än ”vanliga” helsingforsare.”
Några tankar om boken:
”Hans sätt att se på olika grupper av människor är humant och respektfullt. Fiender har vanligen avbildats som fängslade, döda, berövade sin värdighet. De framställs också som främlingar, ”de andra”, vilket är centralt i skapandet och upprätthållandet av bilden av fienden. I Ivan Timiriasews bilder saknas denna dimension.” – ”Skadade ryska soldater, kosacker som leder in sina hästar i tågvagnar, krigsfångar, vita som väntar på sina vapenbröders begravningar, fängslade röda och tyska soldater har avbildats på väldigt likadana sätt. Ofta tittar de rakt in i kameran.” – ”Efter undantagsåren fotograferade han många helsingforsare som led av bostadslöshet och livsmedelsbrist.”
”Detta verk, som publicerats av Helsingfors stadsmuseum och Förlagsaktiebolaget Parvs, är medryckande och lätt att bläddra i, och det svartvita trycket är väldigt vackert. Nyanserna i de gamla fotografierna har förenhetligats för boken. För det kan vi tacka Harri Tahvanainen, som har utfört ett krävande bildbehandlingsarbete. Bokens rejäla utseende är grafikern Maria Appelbergs verk.
Boken innehåller noggranna referenser, en tidslinje över Timiriasews liv och en källförteckning med personregister. Den blir säkert en del av forskningen om fotokonstens historia i Finland, men för den vanliga läsaren berättar den om vardag och fest i Helsingfors för över hundra år sedan – och den är särskilt aktuell just nu, eftersom den berättar om det mänskliga lidande som krig och undantagsförhållanden orsakar.”
Bokens pärmbild: Ivan Timiriasew fotograferar i Kajsaniemiparken, i bakgrunden syns norra stranden vid Djurgårdsviken. Bild: Museiverket